Francis Bangou is an Associate Professor in Second Language Education (French and English). His research focuses on the adaptation of second language teachers and learners to unfamiliar teaching and Learning environments, and the implementation of information and communication technologies in second language education.

Telephone : 613-562-5800 ext. 4145
E-Mail Address : fbangou@uOttawa.ca


  • Associate Professor

:

  • Ph.D., Foreign and Second Language Education, Ohio State University, U.S.A, 2003
  • Master, French and Pedagogy, Kent State University, U.S.A., 1998
  • Master, French as a Foreign Language, L'université Michel de Montaigne, France, 1996
  • Bachelor, French as a Foreign Language, L'université Michel de Montaigne, France, 1995
  • Bachelor, Linguistics, L'université Michel de Montaigne, France, 1994

:

  • Second language education
  • Training for second language teachers
  • Information and communication technologies in second language teaching
  • Post-structuralism

Publications

Books Authored

  1. Fleuret, C., Bangou, F, Berger, M.J., Le programme d’Appui aux nouveaux arrivants : Un regard sur les pratiques pédagogiques mises en œuvre dans les écoles élémentaires de langue française, CFORP, 2015

  2. Fleuret, C., Bangou, F, Berger, M.J., Le programme d’Appui aux nouveaux arrivants : Un regard sur les pratiques pédagogiques mises en œuvre dans les écoles secondaires de langue française, CFORP, 2015

Chapters In Books

  1. Bangou, F., “Reading ICT, Second Language Education and the self: An Agencement”, Cartographies of Becoming in Education: A Deleuze-Guattari Perspective, InD. Masny (Ed.), Sense Publishing, 2013, pp. 145-163

Papers In Refereed Journals

  1. Bangou, F., “On the complexity of video in/as research: Perspectives and agencements”, McGill Journal of Education, 49(3), 2014, 543-60

  2. Bangou, F.; Abrahim, A; Fleuret, C., ““C’est la clé du succès”: Thinking through the Parental Experience of a New Support Program for Newcomer Students in Minority French-Speaking Schools in Canada.”, International Journal of Society, Culture and Language, 3(2), 2015, 35-46

  3. Fleming, D., Pierre René, C., Bangou, F., Sawar, G.S., “The Conflation of Adult ESL and Literacy: The Views of Experienced Teachers.”, TESL-EJ, 19(1), 2015, 1-14

  4. Bangou, F.; Fleuret, C., “Critical Thinking and Ethnocultural Diversity in Francophone Schools of a Canadian Province”, International Journal of Education and Social Sciences, 2(2), 2015, 12-21

  5. Fleuret, C. Bangou, F. Abrahim, A., «Langues et enjeux interculturels : une exploration au cœur d’un programme d’appui à l’apprentissage du français de scolarisation pour les nouveaux arrivants», Revue canadienne d’éducation, 36(4), 2013, 280-299

  6. Bangou, F. & Fleming, D., “Deleuze and becoming-citizen : Exploring newcomer films in a Franco-Candadian secondary school”, Citizenship Teaching and Learning(1), 2014, 1-15

  7. McMurtry, A., Clarkin, C., Bangou, F., Duplàa, E., MacDonald, C., Ng-A-Fook, N. & Trumpower, D., “Making Interdisciplinary Collaboration Work: Key Ideas, a Case Study and Lesson Learned.”, Alberta Journal of Educational Research, 58(3), 2012, 461-473

  8. Fleming, D., Bangou, F., & Fellus., O., “ESL teacher candidate beliefs about language”, TESL Canada Journal, 21(9), 2011, 39-56

  9. Bangou, F., “Blogging in second language teacher education: Connecting theory with practice”, AUC TESOL Journal, 2011, 62-69

Papers In Refereed Conference Proceedings

  1. McMurtry, A., Clarkin, C., Bangou, F., Duplàa, E., MacDonald, C., Ng-A-Fook, N. & Trumpower, D., “nterdisciplinary learning and collaboration within a group of adult researchers: An instrumental case study.”, In S. Brigham (Ed.), Proceedings of the Canadian Society for the Study of Adult Education (CASAE), p. 255-262

Major Invited Contributions And/Or Technical Reports

Major Invited Contributions

Technical Report

  1. Fleuret, C, Bangou, F. Grondin, J., Thibeault, J., Larouche, L., Effet d’un programme d’été de littératie sur le développement langagier d’élèves ayant des défis en lecture : une perspective longitudinale, Council of Ontario Directors of Education, 2015, 1-154

  2. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Étude du programme d’appui aux nouveaux arrivants (PANA) : Évaluation de l’impact du PANA sur l’apprentissage des élèves nouveaux arrivants: Rapport final année 3., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2013, 1-189

  3. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., L'enseignement des compétences essentielles à l'élémentaire permettant à l'élève inscrit au PANA de la transition vers le programme régulier., Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 2013, 1-20

  4. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., L'enseignement des compétences essentielles au secondaire permettant à l'élève inscrit au PANA de la transition vers le programme régulier, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-20

  5. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les directions à l'élémentaire., Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-13

  6. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A, La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les directions au secondaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 2013, 1-14

  7. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les personnel enseignant rattaché au programme à l'élémentaire., Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 2013, 1-14

  8. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les personnel enseignant rattaché au programme au secondaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 2013, 1-14

  9. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les personnel enseignant à l'élémentaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-14

  10. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les personnel enseignant au secondaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-14

  11. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les parents à l'élémentaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-14

  12. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., La mise en œuvre du PANA: bilan et recommandations pour les parents au secondaire, Ministère de l'Éducation de l'Ontario, 1-14

  13. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F., Étude du programme d’appui aux nouveaux arrivants (PANA) : Évaluation de l’impact du PANA sur l’apprentissage des élèves nouveaux arrivants: Année 2., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, 1-174

  14. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F., Cadre d’application de la mise en œuvre du programme d’appui aux nouveaux arrivants (PANA), Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, p. 1-38

  15. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F, Monographie sur les pratiques de surintendance pertinentes dans la mise en œuvre du programme d’appui aux nouveaux arrivants., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, 1-20

  16. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F., Monographie sur les pratiques de direction pertinentes dans l’encadrement des élèves du secondaire inscrits au programme d’appui aux nouveaux arrivants., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, p. 1-14

  17. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F., Monographie sur les pratiques de direction pertinentes dans l’encadrement des élèves de l’élémentaire inscrits au programme d’appui aux nouveaux arrivants., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, p. 1-15

  18. Bangou, F., Fleuret, C, Berger, M.J., Ibrahim, A, Demers, S., Dionne, É., Duplàa, E., Forgette-Giroux, R., Maltais, A., Cobby, F., Zaldivar, M.F., Monographie sur les pratiques enseignantes pertinentes au secondaire dans l’encadrement des élèves inscrits au programme d’appui aux nouveaux arrivants., Ministère de l’Éducation de l’Ontario, 2012, 1-15

Papers Read And Presentations

Abstracts And/Or Papers Read In A Learned Society (Oral Or Poster)

  1. Bangou, F., Fleuret, C., Critical Thinking and Ethnocultural Diversity in Francophone Schools of a Canadian Province, Marrakech, February 26-March 2, 1st International Annual conference on Democratic Citizenship, (2014)

  2. Bangou F., Berger, M.J., Liens école-famille: un dialogue pas toujours facile, Victoria, 2-5 juin, Congress of the Humanities and Social Sciences Annual Conference, (2013)

  3. Bangou, F., Fleuret, C. & Ibrahim, A., Langues et enjeux interculturels au Canada : le cas d’un programme de soutien aux nouveaux immigrants., Nantes, 5-7 juin, Colloque international Les Questions vives en éducation et formation : Regards croisés France-Canada, (2013)

  4. Bangou, F., It`s a calm world”: Control, citizenship…and video cameras, Baltimore, October 30-November 3, Annual conference of the American Educational Research Association (AESA), (2013)

  5. Bangou, F., Fleuret, C. & Ibrahim, A., “C’est la clé du success”: An analysis of the implementation of an innovative support program for immigrant students in Ontario’s Francophone schools, Honolulu, January 6-9, Hawaii International Conference on Education, (2013)

  6. Bangou, F., Deterritorializing the curriculum on citizenship through digital video cameras., New Orleans, June 25-27, 5th International Deleuze Studies Conference, (2012)

  7. 6. Bangou, F., Masny, D., Sweeney, S., Quigley, B, & Hancianu, C., « La citoyenneté, c’est multicuturel » : les littéracies multiples et le devenir citoyen en milieu francophone minoritaire., Montréal, Mai, 80ème congrès de l’ACFAS, (2012)

  8. Ascenuik, C., Bangou, F. (2012), “Is everyone with me?” An exploration of the role played by the distribution of social, mental, and cultural resources on a group of English language learners’ access to Internet literacy., Waterloo, ON, May, Association of Applied Linguistics Conference, (2012)

  9. 4. McMurtry, A., Clarkin, C., Bangou, F., Duplàa, E., MacDonald, C., Ng-A-Fook, N. & Trumpower, D., Interdisciplinary learning and collaboration within a group of adult researchers: An instrumental case study., Waterloo, ON, May, Canadian Society for the Study of Adult Education (CASAE) 30th Annual Conference, (2012)

  10. Fleuret, C. & Bangou, F., Ce que nous apprennent les commentaires métagraphiques dans le cadre d’une résolution de problème collaborative en orthographe chez des apprenants en langue seconde., Puerto Rico, 29 février-2 mars, Deuxième Colloque international sur l’enseignement du français langue étrangère. Département de langues étrangères et l’Alliance française de Puerto Rico., (2012)

Other Contributions

Workshops, Round Tables

  1. Bangou, F., Fleuret, C., «Le programme d’appui aux nouveaux arrivants (PANA): Qu’est-ce que c’est?», Colloque professionnel de la Faculté d’Éducation., Ottawa, 2013

  2. Bangou, F., Fleuret, C. et Thibeault, J., «Langue de scolarisation: Définition et avenues pédagogiques», Ministère de l’éducation de l’Ontario., Toronto, 2012